Voorsorteren op een exit? Hou hier rekening mee

Het wordt steeds zichtbaarder dat in Noord Nederland is een bloeiend netwerk van prachtige start-up en scale-up bedrijven actief is, in sectoren als de ICT, tech, biomedisch, energie en de circulaire economie. Bij Interim Corporate Finance begeleiden en adviseren wij inmiddels regelmatig innovatieve, groeiende bedrijven.

Voor veel van deze ondernemers is het de stip op de horizon: de exit. Het bedrijf is met veel inzet en energie opgebouwd en uitgegroeid tot een onderneming waar serieuze interesse in is. Het moment waarop jaren van inzet zich gaat uitbetalen komt in zicht. Maar hoe zorg je ervoor dat de waarde van door jou opgebouwde onderneming maximaal is? En hoe pak je zo’n exit aan? Er zijn een aantal cruciale elementen om rekening mee te houden. Het is van groot belang op tijd te beginnen met de voorbereidingen. 

Voorsorteren

Om de waarde van uw onderneming voor kopers te vergroten, is het van groot belang te begrijpen waar partijen bij een buy-out hun berekeningen op baseren. Een aantal aspecten spreken voor zichzelf, zoals omzetgroei (liefst schaalbaar natuurlijk) en een stijgende EBITDA. Maar er zijn ook een aantal specifieke KPI’s waarnaar gekeken wordt en die belangrijk zijn om op tijd goed in te richten. Daarnaast is het goed organiseren van het proces een factor op zich. Slordigheid in de voorbereiding kan een mooie deal alsnog doen ontsporen. Hieronder een overzicht van cruciale aspecten om rekening mee te houden:

  • Voldoende focus in product- en/of marktkeuze. Het is een bekende valkuil voor scale-ups: na een eerste succesvol product blijken er ineens legio problemen te zijn bij klanten, die eigenlijk allemaal interessant zijn om op te lossen. De focus houden op wat de onderneming onderscheidend maakt is echter cruciaal, want dit is waar potentiële kopers uiteindelijk op letten. Juist ondernemingen die uitblinken in een zeer specifieke oplossing of markt zijn voor kopers interessant.
  • De ‘40% regel’ & Annual Recurring Revenue (ARR): voor een hoge waardering van uw bedrijf, is het van groot belang om te kunnen laten zien dat de (stijgende) omzet voor een groot deel recurring is. De waardering wordt namelijk niet zozeer bepaald op basis van de totale omzetgroei, maar op die van de Annual Recurring Revenue (ARR). De jaarlijkse groei van ARR plus de EBITDA (in percentage van de omzet), dient bij voorkeur boven de 40% te liggen voor hoge multiples. Zorg er dus ook voor dat dat in de cijfers eenvoudig te herleiden is, zodat potentiële kopers inzicht geboden kan worden in het recurring gedeelte van de omzet.
  • Interne administratie op orde: het klinkt vanzelfsprekend, en toch gaat het o zo vaak mis. Het loont daarom zeer de moeite al vroegtijdig een grondige check van de administratie te doen. Hebben we van alle contracten een getekende versie? Zijn de notariële stukken op orde? Is de boekhouding goed ingericht? Heeft het personeel een up-to-date contract met de juiste bepalingen erin (bijvoorbeeld omtrent geheimhouding)? Te vaak blijkt dit tijdens een boekenonderzoek problematisch. Dit zorgt geheid voor veel ‘last minute’ werk onder grote tijdsdruk en kan in het slechtste geval geïnteresseerde partijen alsnog doen afhaken.
  • Een gestructureerd proces: het kan er zo verleidelijk uitzien: een partij toont interesse in je bedrijf en het hele plaatje ziet er geweldig uit. Maar dan moet het concreet worden en blijkt het allemaal eindeloos voort te slepen. Dit zien we vaak als er geen sprake is van een gecontroleerd proces. Met slechts 1 potentiële koper is er een levensgroot risico dat deze partij de agenda gaat bepalen. Om dit te voorkomen is het zeer aan te bevelen te kiezen voor een gestructureerd proces waarbij meerdere partijen benaderd worden. Op die manier wordt het veel eenvoudiger zelf de touwtjes in handen te houden en de voortgang te bewaken.
Advies

Mocht u op dit moment nadenken over een (toekomstige) exit, en geïnteresseerd zijn om meer te weten te komen over hoe alvast de voorbereidingen hierop op tijd te starten, dan komen we graag met u in contact om onze ervaringen te delen.