De opkomst van zakelijke AI: een onontkoombare revolutie
AI. Al geruime tijd een (grote) belofte, maar inmiddels is het ook in het dagelijkse zakelijke leven een steeds belangrijkere factor – en het is geen gewaagd statement om te stellen dat de mogelijke toepassingen alleen maar toe zullen nemen.
AI – een alledaags fenomeen
Zeker sinds de introductie van ChatGPT in 2023 heeft het gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) in het alledaagse leven een flinke vlucht genomen. Steeds meer mensen maken gebruik van AI diensten zoals ChatGPT, Google’s Gemini, Microsoft CoPilot of één van de inmiddels ontelbare andere tools, voor de meest uiteenlopende zaken. Sommigen gebruiken het voor school, anderen om verhalen te schrijven, of afbeeldingen en video’s te genereren. En steeds vaker wordt AI zakelijk ingezet. Juristen gebruiken het bijvoorbeeld om documentversies met elkaar te vergelijken, of om templates van documenten te genereren.
Zakelijke toepassingen: steeds meer mogelijkheden
Ook op het gebied van finance worden de mogelijkheden van professionele AI steeds zichtbaarder. Veel financieel en administratief werk is bij uitstek geschikt om AI op toe te passen: het volgt voorspelbare regels, gaat vaak om veel (gestructureerde) data, en is in veel gevallen terugkerend werk. Vooral klussen met betrekking tot het invoeren van gegevens, het doen van vergelijkingen en het presenteren van informatie kunnen met behulp van tools als Microsoft CoPilot of Google Gemini veel sneller worden uitgevoerd.
De mogelijkheden houden daar niet op. Ook breder zijn de contouren van een revolutie in bedrijfsvoering zichtbaar. AI kan bijvoorbeeld ook facturering of het opstellen van offertes vrijwel automatiseren. Of ondersteuning bieden bij het plannen van vergaderingen of het beantwoorden of samenvatten van e-mails. En wellicht is de afdeling boekhouding en administratie in de (nabije) toekomst wel (deels) een AI. De productiviteitswinst van dergelijke toepassingen kan bijzonder groot zijn.
De toekomst: het gaat nu hard
Hoe ver deze ontwikkelingen zullen reiken is nog niet te zeggen, maar duidelijk is al wel dat de impact hoe dan ook groot zal zijn. Wie nu begint met het toepassen van AI in zijn of haar organisatie zal een voorsprong hebben op degenen die dat niet doen. Het loont daarom als MKB-ondernemer absoluut de moeite om vandaag al te verkennen welke AI-oplossingen in de organisatie meerwaarde hebben. Het zal in het begin even wennen zijn en aftasten wat er allemaal kan, maar op termijn de boot missen is een veel groter risico.